Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Zespół Szkół Nr 1 w Stobiernej

Stobierna 357, 36-002 Jasionka

 

Procedura obserwacji lekcji

 

PROCEDURA OBSERWACJI ZAJĘĆ W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W STOBIERNEJ

Definicja

Obserwacja jest istotnym instrumentem kierowania szkołą - bezpośrednią formą nadzoru pedagogicznego, służącą poznaniu, kontroli i pomocy nauczycielom oraz doskonaleniu pracy szkoły.

Elementy obserwacji:

  1. wnikliwość,
  2. ocena,
  3. instruktaż,
  4. mobilizacja sił twórczych nauczycieli,
  5. wyrabianie umiejętności samooceny nauczycieli.

§ 1

Cele i zadania obserwacji:

  1. Podniesienie jakości pracy szkoły
  2. Mobilizacja sił twórczych nauczycieli i wychowawców.
  3. Badanie realizacji programów nauczania i innych programów przyjętych do realizacji.
  4. Badanie stopnia realizacji podstawy programowej.
  5. Udzielanie pomocy nauczycielom.
  6. Przestrzeganie praw ucznia.
  7. Kontrola przestrzegania zapisów w Statucie szkoły.
  8. Realizacja wniosków i zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.

§ 2

Zasięg obserwacji:

  1. Wszystkie elementy pracy i życia szkoły, proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy.
  2. Wszystkie formy zajęć z uczniami, pracy z rodzicami.
  3. Zajęcia wszystkich nauczycieli, wychowawców i opiekunów.
  4. Wszystkie klasy i zespoły uczniów.

§ 3

1. Rodzaje obserwacji:

kontrolno-oceniająca: obserwacja połączona z dokonaniem oceny pracy nauczyciela. Oceniającym obserwatorem jest dyrektor lub wizytator. Formalną ocenę pracy nauczyciela formułuje się między innymi na podstawie obserwacji lekcji przeprowadzonych przez ocenianego.

doradczo-doskonaląca: obserwacja warsztatu pracy nauczyciela, sposobu planowania pracy, konstrukcji lekcji, wykorzystania środków dydaktycznych, indywidualizacji nauczania, motywowania uczniów do nauki, właściwego oceniania itp. Jej celem jest diagnoza mocnych i słabych stron pracy nauczyciela i pomoc w doskonaleniu umiejętności metodycznych obserwowanego nauczyciela. Obserwatorem jest dyrektor, wicedyrektor.

diagnozująca: obserwacja uczniów, ich wiedzy, umiejętności i postaw. Jest to obserwacja, która służy ocenie aktywności (zachowań) uczniów na lekcji, spowodowanych określonymi działaniami nauczyciela. Dokonywana jest przez dyrektora lub wicedyrektora. Termin obserwacji diagnozującej proponuje nauczyciel, który uważa, że jego uczniowie są gotowi do zaprezentowania swoich osiągnięć (umiejętności, wiadomości).

Bieżące kontrole: dyżury, dokumentacja pracy nauczyciela, dokumentacja osiągnięć edukacyjnych uczniów, plany pracy, itp.

2. Obserwacja może być prowadzona:

Planowo – zgodnie z harmonogramem opracowanym w ramach nadzoru pedagogicznego,

Doraźnie - bez wcześniejszego ustalania terminu.

§ 4

Etapy procesu obserwacji - czynności podejmowane przez uczestników procesu

I. ZADANIA DYREKTORA

1. Planowanie obserwacji

Dyrektor na każdy rok szkolny opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej:

1) Problematykę, cele i zadania obserwacji.

2) Harmonogram obserwacji,

2. Przygotowanie obserwacji:

1) Przed obserwacją osoba obserwująca zapoznaje się z:

a) programem nauczania danego przedmiotu i jego zgodności z podstawą programową;

b) szczegółowym planem nauczania,

c) wynikami pracy nauczyciela - wychowawcy (dzienniki lekcyjne, prace uczniów, inne według uznania);

d) wymaganiami edukacyjnymi,

e) konspektem (scenariuszem zajęć).

2) Rozmowa przed obserwacją odbywa się na 1 - 3 dni przed i uwzględnia niżej przedstawione zagadnienia:

a) ogólną charakterystykę klasy, podejście do nauki, problemy dydaktyczno wychowawcze,

b) stosowany program nauczania, plan i wymagania edukacyjne,

c) przedłożony konspekt (scenariusz zajęć),

d) planowany temat obserwowanej lekcji,

e) cele lekcji: ogólne i operacyjne,

f) planowane formy i metody działań edukacyjnych.

3. Obserwacja:

1) Bezpośredni udział w zajęciach.

2) Nie ingerowanie w zaplanowany temat i tok zajęć.

3) Zachowanie taktu.

4) Poszanowanie godności nauczyciela.

4. Rozmowa poobserwacyjna:

1)  Odbywa się w okresie 2-3 dni po obserwacji zajęć.

2) W trakcie rozmowy dokonywana jest ocena nauczyciela , wspólna analiza w zakresie:

a) doboru i sformułowania tematu zajęcia, stopień odzwierciedlenia realizowanych treści programu kształcenia / wychowania,

b) realizacji treści programu nauczania oraz szczegółowego planu nauczania,

c) wykorzystania czasu pracy

d) efektywności zastosowanych metod nauczania (indywidualizacja, dostosowanie do możliwości uczniów),

e) zawartości merytorycznej zajęć,

f) języka nauczyciela (poprawności gramatycznej, dostosowania do możliwości percepcyjnych uczniów),

g) wykorzystania środków dydaktycznych,

h) aktywizowania uczniów,

i) przestrzegania zasad oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów

j) celowości i właściwego obciążania uczniów pracami domowymi,

k) stosunku do uczniów,

l) przestrzegania BHP.

5. Nauczyciel obserwowany:

1) Na rozmowę przed obserwacją nauczyciel przychodzi z kompletem dokumentów, o których jest mowa w paragrafie 4 punkcie 2.2.

2) Po przeprowadzonej obserwacji dyrektor uzgadnia z nauczycielem termin rozmowy.

3) Podczas rozmowy nauczyciel dokonuje samooceny przeprowadzonych zajęć, tj.

a) ustosunkowuje się do wykonania ostatnich zaleceń;

b) analizuje przygotowanie się do lekcji (zajęć);

c) ustosunkowuje się do przebiegu i wyników lekcji (zajęć);

d) ocenia stopień osiągnięcia celów i swoją rolę na lekcji (zajęciach);

e) analizuje dostrzeżone sukcesy, a także niedociągnięcia, błędy, trudności, niepowodzenia, określa ich przyczyny.

4) Po rozmowie obserwujący ustala treść zapisów , jakie znajdą się w arkuszu obserwacji lekcji (zajęć) w punkcie „ zalecenia” i ustala dalsze działania zmierzające do korygowania ewentualnych błędów.

5) Zalecenia wymienione w arkuszu nauczyciel realizuje w możliwie najkrótszym czasie lub terminie określonym przez obserwującego.

 

 

Załączniki:

  1. Arkusz obserwacji:
  1. Ustalenia wstępne,
  1. Plan zajęć dydaktycznych (konspekt lekcji)
  1. Arkusz obserwacji lekcji dla obserwującego
  2. Arkusz  rozmowy z nauczycielem.
  3. Samoocena nauczyciela
  1. Arkusz obserwacji lekcji w zakresie organizacji i przebiegu lekcji (przedszkole, świetlica, religia, wdż, zajęcia rewalidacyjne, zajęcia z wychowawcą, wychowanie fizyczne)
  2. Arkusz obserwacji lekcji w zakresie prawidłowości organizacji i przebiegu lekcji (j. polski, j. angielski, matematyka, biologia itp.)
  3. Karta obserwacyjna dyżury nauczycielskie.

 

 

 

 

Załącznik 1

ARKUSZ OBSEWACJI

 

  1. USTALENIA WSTĘPNE:

 

  1. Data ustalenia obserwacji:………………………………………
  2. Imię i nazwisko nauczyciela:……………………………………………
  3. Imię i nazwisko osoby obserwującej:…………………………………………
  4. Klasa:……………………………………………
  5. Cel obserwacji:
    1. Doradczo – doskonaląca – pomoc nauczycielowi-wychowawcy w samoocenie i w określeniu kierunków samodoskonalenia
    2. Kontrolno – oceniająca – diagnoza jakości działań nauczyciela-wychowawcy w zakresie realizacji celów określonych dla danej lekcji lub zajęć
    3. Diagnozująca– ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, obserwacja poziomu sprawności uczniowskich umiejętności

 

  1. Data obserwacji:…………………………………
  2. Załącznik z planem zajęć.

 

 

Załącznik dla nauczyciela 1)

 

Plan zajęć dydaktycznych (konspekt lekcji)

Imię i Nazwisko……………………………………….……

Data:…………………………………………………..…….

Przedmiot:…………………………………………………..

Klasa:………………………………………………………..

Temat zajęć,(Blok, Temat dnia):……………………………………………………………

Cel główny:

…………………………………………………………………………………………………

Cele operacyjne:

Uczeń:

……………………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................................

Metody: ………………………………………………………………………………………………...

Formy:…………………………………………………………………………………………

Środki dydaktyczne:…………………………………………………………………………

Kompetencje kluczowe rozwijane podczas lekcji:

…………………………………………………………………………………………………

Umiejętności ponadprzedmiotowe ćwiczone podczas lekcji:

………………………………………………………………………………………………....

Treści wychowawcze zawarte w Programie profilaktyczno-wychowawczym:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

Przebieg zajęć

I Część wstępna

1.…………………………………………………………………………………………………2.…………………………………………………………………………………………………3.…………………………………………………………………………………………………4.…………………………………………………………………………………………………

II Część główna

1.…………………………………………………………………………………………………2.…………………………………………………………………………………………………3.…………………………………………………………………………………………………4.…………………………………………………………………………………………………

III Część końcowa

1.…………………………………………………………………………………………………2.…………………………………………………………………………………………………3.…………………………………………………………………………………………………4.……………………………………………………………………………………………….

(nie więcej niż dwie strony)

 

 

II.ARKUSZ OBSERWACJI LEKCJI DLA OBSERWUJĄCEGO

 

Imię i nazwisko nauczyciela  ........................................................

Data obserwacji:  ...............................  Klasa ..............................

Temat zajęć..............................................................................................................

Czynniki określające jakość lekcji

tak

nie

uwagi

Cele lekcji: Nauczyciel

  • Ma określone cele szczegółowe lekcji;
  • Zapoznaje z nimi uczniów;
  • Sprawdza na koniec lekcji stopień ich osiągnięcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poziom osiągnięcia założonych celów:

  • Osiągnięto cele w odniesieniu do zaplanowanych;
  • Osiągnięto cele w odniesieniu do możliwości uczniów;
  • Uczniowie byli zaangażowani w osiągnięcie celów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efektywność uczenia się: Uczniowie:

  • Rozumieją polecenia nauczyciela;
  • Są aktywni na zajęciach;
  • Pracują i myślą samodzielnie;
  • Potrafią współpracować ze sobą;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jakość nauczania:

  • Stosowano różne metody i techniki;
  • Jasno zaprezentowano nowy materiał;
  • Przydzielano zadania adekwatne do indyw. możliwości;
  • Angażowano wszystkich uczniów;
  • Praca domowa dostosowana do możliwości uczniów;
  • Oceniono uczniów wg jasno określonych kryteriów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relacje interpersonalne:

  • Traktowano ucznia podmiotowo;
  • Stosowano zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
  • Stosowano pozytywne wzmocnienia;
  • Zachowano autorytet nauczyciela;
  • Zachowano równowagę pomiędzy dialogiem a posłuszeństwem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zastosowane pomoce dydaktyczne:

  • Odpowiednio przygotowano pomoce dydaktyczne;
  • Odpowiednio wykorzystano pomoce dydaktyczne;
  • Eksponowano prace uczniów jako pomoce dydaktyczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inne uwagi o przebiegu zajęć:

 

III.ARKUSZ ROZMOWY Z NAUCZYCIELEM

 

Imię i nazwisko nauczyciela ....................................................................................

Data rozmowy ………………................................................................................ 

L.P

ZAGADNIENIE

DYREKTOR

UWAGI

1

Czy temat i zakres materiału jest zgodny z rozkładem nauczania?

TAK      NIE

 

2

Czy lekcja przebiegała zgodnie z przyjętymi założeniami?

TAK      NIE

 

3

Czy cele lekcji zostały osiągnięte?

TAK      NIE

 

4

Czy struktura lekcji sprzyjała osiągnięciu celów?

TAK      NIE

 

5

Czy nauczyciel uwzględnił cele związane z podstawą programową?

TAK      NIE

 

6

Czy dobór środków i metod sprzyjał osiągnięciu celów?

TAK      NIE

 

7

Czy uczniowie byli aktywni?

TAK      NIE

 

8

Czy dobór ćwiczeń, zadań wpływał we właściwy sposób na aktywność uczniów?

TAK      NIE

 

9

Czy dobór zadań, zakres  materiału podawczego i  wymagań był indywidualizowany?

TAK      NIE

 

10

Czy nauczyciel stosował zasadę stopniowania trudności?

TAK      NIE

 

11

Czy organizacja czasem była właściwa??

TAK      NIE

 

12

Czy nauczyciel wcześniej określił zasady oceniania i je zastosował?

TAK      NIE

 

13

Czy praca domowa wynikała z przebiegu lekcji?

TAK      NIE

 

14

Czy praca domowa ma wartość utrwalającą?

TAK      NIE

 

15

Czy uczniowie dokonali oceny zajęć?

TAK      NIE

 

 

 

  1. SAMOOCENA NAUCZYCIELA

 

UDAŁO MI SIĘ:

  • Zainteresować uczniów tematem lekcji:                                TAK       CZĘŚCIOWO       NIE
  • Zaangażować wszystkich uczniów:                                       TAK       CZĘŚCIOWO       NIE
  • Dostosować stopień trudności do możliwości uczniów:       TAK       CZĘŚCIOWO       NIE
  • Dostosować tempo zajęć do możliwości uczniów:               TAK       CZĘŚCIOWO       NIE
  • Pobudzić aktywność i samodzielność uczniów:                    TAK       CZĘŚCIOWO       NIE
  • Pobudzić postawę badawczą uczniów:                                  TAK       CZĘŚCIOWO       NIE
  • Kształtować prawidłowe relacje nauczyciel – uczeń:           TAK       CZĘŚCIOWO       NIE

 

INNE UWAGI (np. co jest szczególnym sukcesem lekcji)

 

 

 

 

PODPIS DYREKTORA                                                    PODPIS NAUCZYCIELA

 

Załącznik 2

ARKUSZ OBSERWACJI

Podstawa prawna: § 22 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25.08.2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1658).

1.    Nazwa przedszkola, szkoły lub placówki: ............................................................................

2.    Imię i nazwisko obserwowanego nauczyciela: .....................................................................

3.    Osoba przeprowadzająca obserwację (imię i nazwisko oraz funkcja): .................................

4.    Rodzaj obserwowanych zajęć:*

1)    obowiązkowe zajęcia edukacyjne - ...............................................................................;

2)    dodatkowe zajęcia edukacyjne:

a)    zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych - ..................................,

b)    zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania - .............................................................................................................;

3)    zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych - .............................................;

4)    zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych - ....................;

5)    zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej - ...................;

6)    zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów - ......................................;

7)    religia/ etyka;

8)    nauka języka mniejszości narodowej lub etnicznej/ języka regionalnego/ nauka własnej historii i kultury - w ramach podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;

9)    wychowanie do życia w rodzinie;

10)  inne zajęcia: ...................................................................................................................

5.    Temat obserwowanych zajęć: ...............................................................................................

6.    Miejsce przeprowadzenia obserwowanych zajęć: ................................................................

7.    Termin obserwacji: ...............................................................................................................

8.    Obserwację przeprowadzono jako:

1)    działanie planowe;

2)    działanie doraźne.

9.    Obserwację przeprowadzono w ramach:*

1)  ewaluacji wewnętrznej;

2)    kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, szkoły lub placówki;

3)    diagnozy pracy przedszkola, szkoły lub placówki.

10.  Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć: ...........................................

11.  Kultura i poprawność języka: ...............................................................................................

12.  Pobudzanie inicjatywy uczniów: ..........................................................................................

13.  Zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach: .............................................

14.  Przestrzeganie porządku pracy: ............................................................................................

1)    punktualność: .................................................................................................................

2)    pełne wykorzystanie czasu zajęć: ..................................................................................

3)    właściwe prowadzenie dokumentacji: ...........................................................................

4)    inne: ................................................................................................................................

15.  Inne uwagi: ............................................................................................................................

16.  Zalecenia: ..............................................................................................................................

 

.........................................................

podpis obserwującego

 

.........................................................

podpis nauczyciela

 

* Należy podkreślić właściwe.

 

 

ARKUSZ OBSERWACJI LEKCJI                                                      załącznik 3

w zakresie prawidłowości organizacji i przebiegu lekcji

 

Obserwacja lekcji…………………… w klasie ………………………………………..…….

Imię i nazwisko nauczyciela …………………………………………………………………

Data, dzień tygodnia ………………………………………………………………………….

Temat lekcji …………………………………………………………………………………...

Tygodniowy plan lekcji dla klasy ……………………………………………………….……

Lp.

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

Zalecenie: Zaleca się uwzględniać w planie zajęć dydaktyczno-wychowawczych potrzeby równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia, zgodnie z § 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i  Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U.2003.6.69 z  późn. zm.)

  1. Informacje uzyskane w trakcie obserwacji lekcji

1. Liczba uczniów ogółem w klasie: ………….

2. Nauczyciel sprawdził obecność uczniów na lekcji:           Tak                        Nie

3. Liczba uczniów obecnych na lekcji: ……………..

Zalecenie: Zaleca się prowadzić dzienniki lekcyjne, zgodnie z § 8 ust.3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U.2017.1646) oraz zgodnie z § 10 ust.3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U.2014.1170 ze zm.)

4. Nauczyciel sprawdził pracę domową uczniów:

 Tak                        Nie

(W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy podać wyjaśnienia nauczyciela)

Wyjaśnienia nauczyciela:

5. Nauczyciel ocenił pracę domową uczniów:  Tak                        Nie                     Nie dotyczy

(W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie dotyczy” należy podać wyjaśnienia nauczyciela)

Wyjaśnienia nauczyciela

 

 

6. Lekcja przeprowadzona była w pracowni …………………..:  Tak                        Nie

7. W sali lekcyjnej zapewnione były odpowiednie warunki higieniczno-sanitarne:  Tak                        Nie

Zalecenie: Zaleca się dostosowanie warunków higieniczno-sanitarnych w pomieszczeniach szkoły zgodnie z § 2 i § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U.2003.6.69 z późn. zm.)

8. Uczniowie poznali cele lekcji:

 Tak, nauczyciel przedstawił cele lekcji

 Tak, uczniowie samodzielnie sformułowali cele lekcji

 Tak, nauczyciel stworzył warunki do odkrycia celów lekcji przez uczniów

 Nie

9. Nauczyciel podał uczniom temat lekcji:  Tak                        Nie

10.Nauczyciel podał uczniom zakres wprowadzanego materiału:   Tak                        Nie                           

(W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy podać wyjaśnienia nauczyciela)

 

 

11. Nauczyciel wykorzystywał pomoce dydaktyczne:  Tak                        Nie                             Nie dotyczy

(W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Tak” należy wymienić jakie pomoce i w jakim zakresie)

 

 

12. Nauczyciel korzystał w czasie lekcji z:

  1. podręcznika                               Tak                        Nie
  2. zeszytu ćwiczeń                       Tak                        Nie
  3. zbioru zadań                       Tak                        Nie
  4. e-podręcznika                           Tak                        Nie

13. Nauczyciel stosował w czasie lekcji techniki informacyjno-komunikacyjne: Tak                        Nie                      

(W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Tak” należy wymienić jakie)

 

 

 (W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy podać wyjaśnienia nauczyciela)

14.W czasie lekcji nauczyciel stosował metody i formy pracy:

  wykład

  praca w grupach/parach

  praca indywidualna

  dyskusja z uczniami

  samodzielne rozwiązywanie zadania przez uczniów po zaprezentowaniu sposobu    rozwiązania na tablicy

  omawianie sposobu uzyskanego rozwiązania

  test

  kartkówka

  odpytywanie ucznia przy tablicy

  inne (proszę wymienić, jakie)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

15. Podczas lekcji wprowadzono nowe zagadnienia:  Tak                        Nie                  

Uwagi obserwującego lekcję/wyjaśnienia nauczyciela

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zalecenie: Zaleca się stosować warunki i sposoby realizacji nauczania matematyki opisane w podstawie programowej dla danego poziomu edukacyjnego oraz realizować zawarte tam ogólne cele kształcenia, a także kształtować najważniejsze umiejętności zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej …(Dz.U.2017.356) oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977)

Uwagi obserwującego lekcję w przypadku wydania zalecenia:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

16. Nauczyciel zindywidualizował sposób nauczania, dostosowując poziom trudności zadań odpowiednio do możliwości percepcyjnych uczniów, w tym wynikających z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej: Tak                        Nie

(w przypadku zaznaczenia odpowiedzi Tak, proszę zaznaczyć poniżej wybrane odpowiedzi)

 

 stosował zróżnicowane metody, formy pracy, środki dydaktyczne, uwzględniając zróżnicowane style uczenia się uczniów (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy),

 różnicował zakres materiału, rodzaj zadań i stopień ich trudności, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości uczniów, ich uzdolnienia i zainteresowania,

 respektował zróżnicowane tempo pracy uczniów,

 uwzględniał zalecenia zawarte w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej,

 wspomagał indywidualnie uczniów podczas wykonywania zadań na lekcji,

 każdemu uczniowi stwarzał okazję do odniesienia sukcesu (na miarę jego możliwości),

 przydzielał uczniów do grup w sposób zamierzony, bądź łącząc celowo w grupy uczniów o różnych preferencjach,

 uwzględniał specyficzne trudności uczniów wynikające z dysleksji, dysgrafii, dysortografii i dyskalkulii,

 stosował różne strategie motywowania i wyzwalania aktywności uczniów (jednych wspierał, od innych „wymagał” więcej),

 różnicował sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności (prace pisemne, wypowiedzi ustne, działania praktyczne),

 różnicował kryteria oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

 uwzględniał czynniki wewnętrzne (nastrój, napięcie emocjonalne, zmęczenie) mające wpływ na przebieg i wyniki uczenia się,

 monitorował angażowanie się w zajęcia, sposób wykonywania zadań, nabywanie wiedzy i umiejętności przez każdego ucznia,

 każdemu uczniowi udzielał kształtującej informacji zwrotnej,

 inne (jakie?)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zalecenie: Zaleca się zindywidualizować sposób nauczania, dostosowując poziom trudności zadań odpowiednio do możliwości percepcyjnych uczniów, w tym wynikających z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia
9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2017.1591) oraz
zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej …(Dz.U.2017.356) oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977)

 

17. Nauczyciel stworzył możliwość indywidualnej pracy uczniów: Tak                        Nie

(jeżeli zaznaczono odpowiedź Tak, należy wskazać z jakimi efektami,

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

w przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy wpisać wyjaśnienia nauczyciela)

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

18. Nauczyciel stworzył możliwość pracy zespołowej: Tak                        Nie

(jeśli zaznaczono odpowiedź Tak, należy wskazać z jakimi efektami, w przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy wpisać wyjaśnienia nauczyciela)

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…

19. Nauczyciel stworzył uczniom równe szanse udziału w lekcji: Tak                        Nie

  1.  

20. Jaka była aktywność uczniów w czasie lekcji?

 

 

 

˄ - uczeń został poproszony do odpowiedzi

˅ - uczeń zgłosił się do odpowiedzi

21. W czasie lekcji nauczyciel odwoływał się do pozaszkolnych doświadczeń uczniów: Tak                        Nie                     

(jeżeli zaznaczono odpowiedź Tak, proszę odpowiedzieć na pytanie 22) 

22. W jaki sposób uczniowie mieli możliwość odwołania się do innych, niż szkolne doświadczeń?

 

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…

23. Czy i w jaki sposób oceniano pracę uczniów podczas lekcji?

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

24. Nauczyciel stosował obiektywne kryteria oceniania uczniów:  Tak                        Nie

25. Nauczyciel w ramach oceniania wewnątrzszkolnego:

-  informował ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach  w tym zakresie  Tak                        Nie

- udzielał uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji  o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć Tak                     Nie

- udzielał wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju Tak                        Nie

 -  motywował ucznia do dalszych postępów w nauce  Tak                        Nie

Zalecenie:

Zaleca się oceniać osiągnięcia edukacyjne ucznia zgodnie z art. 44b ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.2016.1943).

26. Uczniowie mieli możliwość dokonania samooceny:   Tak                        Nie

27. Lekcja została przez nauczyciela podsumowana: Tak                        Nie

(w przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy wpisać wyjaśnienia nauczyciela)

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

28. Nauczyciel zadał pracę domową utrwalającą nowe treści poznane na lekcji: Tak                        Nie                     

(w przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy wpisać wyjaśnienia nauczyciela)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…

29. Główne cele lekcji zostały osiągnięte: Tak, w całości                        Tak, częściowo                      Nie

30. Cele lekcji wiązały się z celami i treściami określonymi w przyjętym programie nauczania i podstawie programowej: Tak                        Nie

 

Zalecenie: Zaleca się stosować warunki i sposoby realizacji nauczania matematyki opisane w podstawie programowej dla danego poziomu edukacyjnego oraz realizować zawarte tam ogólne cele kształcenia, a także kształtować najważniejsze umiejętności zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej …(Dz.U.2017.356) oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977)

 

Spostrzeżenia kontrolującego

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………

.

 

 

 

 

 

 

 

 

……………………………………                                                                                                         ………………………………..………

(Podpis kontrolującego, miejscowość i data)                                                                                        (Podpis dyrektora, miejscowość i data)

 

KARTA OBSERWACYJNA – DYŻURY NAUCZYCIELSKIE Załącznik 4

Imię i nazwisko nauczyciela

 

Imię i nazwisko obserwującego

 

Data obserwacji, czas trwania przerwy

 

Określić część korytarza/boiska (przy toalecie dla dziewcząt, przy toalecie dla chłopców, na środku korytarza, w szatni, na szkolnym boisku)

 

 

CELE OBSERWACJI

  1. Rzetelne wywiązywanie się z obowiązków.
  2. Bezpieczeństwo uczniów – reakcja nauczyciela (inicjatywa, postawa, efektywność), szybkość i adekwatność reakcji.
  3. Sposób rozwiązywania problemów.

KRYTERIA OBSERWACJI

  1.  
  1.  
  1.  
  1. Obecność

 

 

 

  1. Aktywność

 

 

 

  1. Efektywność
  1. Czy nauczyciel reaguje w sytuacjach trudnych?
  2. Czy nauczyciel egzekwuje od uczniów przestrzegania zasad zachowania w Szkole?
  3. Czy reaguje na:
  • agresję słowną uczniów,
  • agresję fizyczną uczniów,
  • bieganie, przepychanie, itp.
  1. Czy nauczyciel skutecznie rozwiązuje trudne sytuacje?

 

 

 

  1. Czy występują niepożądane zachowania?

 

 

 

ZALECENIA:

DATA

PODPIS NAUCZYCIELA

PODPIS PROWADZĄCEGO OBSERWACJĘ

 

 

 

…………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

Załączniki:

Procedura obserwacji lekcji

Utworzono dnia 14.03.2024, 10:57

Informacje

Liczba wyświetleń: 8
Utworzono dnia: 14.03.2024

Historia publikacji

  • 14.03.2024 10:57, Administrator
    Dodanie załącznika: Procedura obserwacji lekcji
  • 14.03.2024 10:56, Administrator
    Dodanie strony: Procedura obserwacji lekcji