Zakres działania
Cele i zadania Zespołu
Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
Szkoła Podstawowa
1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum.
2. przygotowuje uczniów do dalszego kształcenia na poziomie gimnazjum i ponadgimnazjalnym.
3. zachęca uczniów do samokształcenia, umożliwia planowanie i ocenianie wyników samodzielnego uczenia się
4. zapewnia młodzieży możliwość korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych poprzez umiejętne korzystanie z księgozbioru biblioteki i Internetu
5. Daje możliwość młodzieży poszerzenia wiedzy i umiejętności związanych, ze zdrowym stylem życia z profilaktyką zaburzeń i patologii społecznej
6. ułatwia uczniom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez:
- spotkania z przedstawicielami i uczniami szkół średnich lub wyższego cyklu kształcenia
- wycieczki do zakładów pracy
- projekcje filmów oświatowych
- doradztwo zawodowe
- współpracę z poradnią psychologiczno - pedagogiczną i poradnią medycyny szkolnej
- organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.
7. kształtuje postawy moralne i społeczne umożliwiające akceptację i funkcjonowanie wychowanków w środowisku pozaszkolnym
8. organizuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełni rozwoju umysłowego dzieci i uczniów oraz realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty
9. uczy zasad współżycia w grupie rówieśniczej, współdziałania i współodpowiedzialności za drugą osobę, szkołę i jej wyposażenie
10. Upowszechnia wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska poprzez:
- konkursy ekologiczne
- wycieczki połączone z porządkowaniem otoczenia
- apele i gazetki tematyczne
- działania praktyczne
- realizację proekologicznych programów
11. przygotowuje uczniów do kulturalnego spędzania wolnego czasu poprzez udział w różnych formach zajęć rekreacyjno-sportowych, rozrywkowych, kół zainteresowań, zajęć poznawczych, współpracę z placówkami upowszechniania kultury
12. zapewnia dostosowanie treści, metod i form organizacyjnych nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów
13.udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i zdrowotnej w formie:
- specjalnych form pracy dydaktycznej i wychowawczej
- indywidualnego doradztwa nauczycieli
- konsultacji w poradni psychologiczno – pedagogicznej
- kwalifikacji do zajęć specjalistycznych
14 tworzy warunki do uaktywnienia rozwoju zainteresowań i uzdolnień wychowanków poprzez:
- udział w zajęciach kół zainteresowań oraz organizacjach działających na terenie Zespołu
- udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, przeglądach zespołów
- eksponowanie wytworów działalności wychowanków (prace plastyczne, techniczne, literackie i inne)
- realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania.
15. umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego zgodnie z potrzebami, zwłaszcza do:
uczniów klas I - III poprzez:
- opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków
- opiekę w czasie oczekiwania na zajęcia i przed odejściem do domu
- wyprowadzania do szatni i pomoc przy ubieraniu
uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku:
- organizacja zespołów kompensacyjnych
- współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, lekarzem, higienistką
- organizacja zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej,
- kierowanie do poradni specjalistycznych i respektowanie wskazań lekarskich
uczniów mających trudności w nauce:
- konsultację w poradni psychologiczno – pedagogicznej
- organizacja zajęć redukcyjnych, wyrównawczych
- pomoc dydaktyczna nauczycieli
- ścisła współpraca z rodzicami uczniów zaniedbanych środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierot
- wywiady środowiskowe
- poznanie warunków domowych dziecka
- udzielanie pomocy doraźnej
- składanie wniosków do właściwych instytucji
16. zapewniania dzieciom i młodzieży poszanowanie ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej
17. umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
- udział w obrzędach i tradycjach lokalnych
- kultywowanie rocznic narodowych i historii szkoły
- poszanowanie przeszłości narodu i miejscowości
- poszanowanie symboli narodowych i religijnych
- poznawanie dziedzictwa kulturowego narodu
- udział w lekcjach religii zgodnie z wyznaniem w oparciu o zasady tolerancji i wolności
18. zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu na terenie Zespołu
19. umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego
20. upowszechnia kulturę pedagogiczną wśród rodziców poprzez:
- zindywidualizowane formy poradnictwa wychowawczego (rozmowy, udział rodziców w zajęciach i imprezach szkolnych, wspólne wycieczki)
- spotkania ze specjalistami z dziedziny psychologii , medycyny
- listy do rodziców
21. informuje rodziców i opiekunów wychowanków o osiągnięciach dydaktycznych, o niepowodzeniach szkolnych, ich zachowaniu, postawach, wskazywanie drogi i sposobów pomocy w nauce. Za udostępnienie tych informacji za pomocą e-dziennika nie mogą być pobierane opłaty
22.organizuje działalność opiekuńczą nad wychowankami przebywającymi w Zespole
23.nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne, wychowawcze i pozalekcyjne ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie przewidzianym na w/w zajęcia
24.w czasie przerw międzylekcyjnych, przed i po zakończeniu zajęć nauczyciele pełnią dyżury na każdej kondygnacji budynku i na patio zgodnie z opracowanym planem dyżurów
25.w czasie dyżuru nauczyciel przebywa w wyznaczonym rejonie, odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczniów przebywających na tym terenie, zapobiega niebezpiecznym zabawom i zachowaniom.
Przedszkole
– poprzez nauczanie i wychowanie przedszkolne wspomaga indywidualny rozwój dziecka, sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb
– umożliwia indywidualizację podejścia pedagogicznego i opiekuńczego, zgodnie z potrzebami poprzez opiekę w czasie wydawania i spożywania posiłków
– współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną
– pomaga dzieciom zaniedbanym środowiskowo, z rodzin wielodzietnych, źle sytuowanych, sierotom
– zapewnia bezpieczeństwo w czasie pobytu dziecka w przedszkolu
– wychowanek przedszkola może być przyprowadzany i odbierany z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub uprawnioną przez nich osobę zapewniającą bezpieczeństwo dziecku
– współdziała z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu jej do nauki szkolnej
- organizuje zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci