Procedura obserwacji lekcji
PROCEDURA OBSERWACJI ZAJĘĆ W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W STOBIERNEJ
Definicja
Obserwacja jest istotnym instrumentem kierowania szkołą - bezpośrednią formą nadzoru pedagogicznego, służącą poznaniu, kontroli i pomocy nauczycielom oraz doskonaleniu pracy szkoły.
Elementy obserwacji:
- wnikliwość,
- ocena,
- instruktaż,
- mobilizacja sił twórczych nauczycieli,
- wyrabianie umiejętności samooceny nauczycieli.
§ 1
Cele i zadania obserwacji:
- Podniesienie jakości pracy szkoły
- Mobilizacja sił twórczych nauczycieli i wychowawców.
- Badanie realizacji programów nauczania i innych programów przyjętych do realizacji.
- Badanie stopnia realizacji podstawy programowej.
- Udzielanie pomocy nauczycielom.
- Przestrzeganie praw ucznia.
- Kontrola przestrzegania zapisów w Statucie szkoły.
- Realizacja wniosków i zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.
§ 2
Zasięg obserwacji:
- Wszystkie elementy pracy i życia szkoły, proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy.
- Wszystkie formy zajęć z uczniami, pracy z rodzicami.
- Zajęcia wszystkich nauczycieli, wychowawców i opiekunów.
- Wszystkie klasy i zespoły uczniów.
§ 3
1. Rodzaje obserwacji:
kontrolno-oceniająca: obserwacja połączona z dokonaniem oceny pracy nauczyciela. Oceniającym obserwatorem jest dyrektor lub wizytator. Formalną ocenę pracy nauczyciela formułuje się między innymi na podstawie obserwacji lekcji przeprowadzonych przez ocenianego.
doradczo-doskonaląca: obserwacja warsztatu pracy nauczyciela, sposobu planowania pracy, konstrukcji lekcji, wykorzystania środków dydaktycznych, indywidualizacji nauczania, motywowania uczniów do nauki, właściwego oceniania itp. Jej celem jest diagnoza mocnych i słabych stron pracy nauczyciela i pomoc w doskonaleniu umiejętności metodycznych obserwowanego nauczyciela. Obserwatorem jest dyrektor, wicedyrektor.
diagnozująca: obserwacja uczniów, ich wiedzy, umiejętności i postaw. Jest to obserwacja, która służy ocenie aktywności (zachowań) uczniów na lekcji, spowodowanych określonymi działaniami nauczyciela. Dokonywana jest przez dyrektora lub wicedyrektora. Termin obserwacji diagnozującej proponuje nauczyciel, który uważa, że jego uczniowie są gotowi do zaprezentowania swoich osiągnięć (umiejętności, wiadomości).
Bieżące kontrole: dyżury, dokumentacja pracy nauczyciela, dokumentacja osiągnięć edukacyjnych uczniów, plany pracy, itp.
2. Obserwacja może być prowadzona:
Planowo – zgodnie z harmonogramem opracowanym w ramach nadzoru pedagogicznego,
Doraźnie - bez wcześniejszego ustalania terminu.
§ 4
Etapy procesu obserwacji - czynności podejmowane przez uczestników procesu
I. ZADANIA DYREKTORA
1. Planowanie obserwacji
Dyrektor na każdy rok szkolny opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej:
1) Problematykę, cele i zadania obserwacji.
2) Harmonogram obserwacji,
2. Przygotowanie obserwacji:
1) Przed obserwacją osoba obserwująca zapoznaje się z:
a) programem nauczania danego przedmiotu i jego zgodności z podstawą programową;
b) szczegółowym planem nauczania,
c) wynikami pracy nauczyciela - wychowawcy (dzienniki lekcyjne, prace uczniów, inne według uznania);
d) wymaganiami edukacyjnymi,
e) konspektem (scenariuszem zajęć).
2) Rozmowa przed obserwacją odbywa się na 1 - 3 dni przed i uwzględnia niżej przedstawione zagadnienia:
a) ogólną charakterystykę klasy, podejście do nauki, problemy dydaktyczno wychowawcze,
b) stosowany program nauczania, plan i wymagania edukacyjne,
c) przedłożony konspekt (scenariusz zajęć),
d) planowany temat obserwowanej lekcji,
e) cele lekcji: ogólne i operacyjne,
f) planowane formy i metody działań edukacyjnych.
3. Obserwacja:
1) Bezpośredni udział w zajęciach.
2) Nie ingerowanie w zaplanowany temat i tok zajęć.
3) Zachowanie taktu.
4) Poszanowanie godności nauczyciela.
4. Rozmowa poobserwacyjna:
1) Odbywa się w okresie 2-3 dni po obserwacji zajęć.
2) W trakcie rozmowy dokonywana jest ocena nauczyciela , wspólna analiza w zakresie:
a) doboru i sformułowania tematu zajęcia, stopień odzwierciedlenia realizowanych treści programu kształcenia / wychowania,
b) realizacji treści programu nauczania oraz szczegółowego planu nauczania,
c) wykorzystania czasu pracy
d) efektywności zastosowanych metod nauczania (indywidualizacja, dostosowanie do możliwości uczniów),
e) zawartości merytorycznej zajęć,
f) języka nauczyciela (poprawności gramatycznej, dostosowania do możliwości percepcyjnych uczniów),
g) wykorzystania środków dydaktycznych,
h) aktywizowania uczniów,
i) przestrzegania zasad oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów
j) celowości i właściwego obciążania uczniów pracami domowymi,
k) stosunku do uczniów,
l) przestrzegania BHP.
5. Nauczyciel obserwowany:
1) Na rozmowę przed obserwacją nauczyciel przychodzi z kompletem dokumentów, o których jest mowa w paragrafie 4 punkcie 2.2.
2) Po przeprowadzonej obserwacji dyrektor uzgadnia z nauczycielem termin rozmowy.
3) Podczas rozmowy nauczyciel dokonuje samooceny przeprowadzonych zajęć, tj.
a) ustosunkowuje się do wykonania ostatnich zaleceń;
b) analizuje przygotowanie się do lekcji (zajęć);
c) ustosunkowuje się do przebiegu i wyników lekcji (zajęć);
d) ocenia stopień osiągnięcia celów i swoją rolę na lekcji (zajęciach);
e) analizuje dostrzeżone sukcesy, a także niedociągnięcia, błędy, trudności, niepowodzenia, określa ich przyczyny.
4) Po rozmowie obserwujący ustala treść zapisów , jakie znajdą się w arkuszu obserwacji lekcji (zajęć) w punkcie „ zalecenia” i ustala dalsze działania zmierzające do korygowania ewentualnych błędów.
5) Zalecenia wymienione w arkuszu nauczyciel realizuje w możliwie najkrótszym czasie lub terminie określonym przez obserwującego.
Załączniki:
- Arkusz obserwacji:
- Ustalenia wstępne,
- Plan zajęć dydaktycznych (konspekt lekcji)
- Arkusz obserwacji lekcji dla obserwującego
- Arkusz rozmowy z nauczycielem.
- Samoocena nauczyciela
- Arkusz obserwacji lekcji w zakresie organizacji i przebiegu lekcji (przedszkole, świetlica, religia, wdż, zajęcia rewalidacyjne, zajęcia z wychowawcą, wychowanie fizyczne)
- Arkusz obserwacji lekcji w zakresie prawidłowości organizacji i przebiegu lekcji (j. polski, j. angielski, matematyka, biologia itp.)
- Karta obserwacyjna dyżury nauczycielskie.
Załącznik 1
ARKUSZ OBSEWACJI
- USTALENIA WSTĘPNE:
- Data ustalenia obserwacji:………………………………………
- Imię i nazwisko nauczyciela:……………………………………………
- Imię i nazwisko osoby obserwującej:…………………………………………
- Klasa:……………………………………………
- Cel obserwacji:
- Doradczo – doskonaląca – pomoc nauczycielowi-wychowawcy w samoocenie i w określeniu kierunków samodoskonalenia
- Kontrolno – oceniająca – diagnoza jakości działań nauczyciela-wychowawcy w zakresie realizacji celów określonych dla danej lekcji lub zajęć
- Diagnozująca– ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, obserwacja poziomu sprawności uczniowskich umiejętności
- Data obserwacji:…………………………………
- Załącznik z planem zajęć.
Załącznik dla nauczyciela 1)
Plan zajęć dydaktycznych (konspekt lekcji)
Imię i Nazwisko……………………………………….……
Data:…………………………………………………..…….
Przedmiot:…………………………………………………..
Klasa:………………………………………………………..
Temat zajęć,(Blok, Temat dnia):……………………………………………………………
Cel główny:
…………………………………………………………………………………………………
Cele operacyjne:
Uczeń:
……………………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................................
Metody: ………………………………………………………………………………………………...
Formy:…………………………………………………………………………………………
Środki dydaktyczne:…………………………………………………………………………
Kompetencje kluczowe rozwijane podczas lekcji:
…………………………………………………………………………………………………
Umiejętności ponadprzedmiotowe ćwiczone podczas lekcji:
………………………………………………………………………………………………....
Treści wychowawcze zawarte w Programie profilaktyczno-wychowawczym:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Przebieg zajęć
I Część wstępna
1.…………………………………………………………………………………………………2.…………………………………………………………………………………………………3.…………………………………………………………………………………………………4.…………………………………………………………………………………………………
II Część główna
1.…………………………………………………………………………………………………2.…………………………………………………………………………………………………3.…………………………………………………………………………………………………4.…………………………………………………………………………………………………
III Część końcowa
1.…………………………………………………………………………………………………2.…………………………………………………………………………………………………3.…………………………………………………………………………………………………4.……………………………………………………………………………………………….
(nie więcej niż dwie strony)
II.ARKUSZ OBSERWACJI LEKCJI DLA OBSERWUJĄCEGO
Imię i nazwisko nauczyciela ........................................................
Data obserwacji: ............................... Klasa ..............................
Temat zajęć..............................................................................................................
Czynniki określające jakość lekcji |
tak |
nie |
uwagi |
Cele lekcji: Nauczyciel
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poziom osiągnięcia założonych celów:
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Efektywność uczenia się: Uczniowie:
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jakość nauczania:
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Relacje interpersonalne:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zastosowane pomoce dydaktyczne:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inne uwagi o przebiegu zajęć:
III.ARKUSZ ROZMOWY Z NAUCZYCIELEM
Imię i nazwisko nauczyciela ....................................................................................
Data rozmowy ………………................................................................................
L.P |
ZAGADNIENIE |
DYREKTOR |
UWAGI |
1 |
Czy temat i zakres materiału jest zgodny z rozkładem nauczania? |
TAK NIE |
|
2 |
Czy lekcja przebiegała zgodnie z przyjętymi założeniami? |
TAK NIE |
|
3 |
Czy cele lekcji zostały osiągnięte? |
TAK NIE |
|
4 |
Czy struktura lekcji sprzyjała osiągnięciu celów? |
TAK NIE |
|
5 |
Czy nauczyciel uwzględnił cele związane z podstawą programową? |
TAK NIE |
|
6 |
Czy dobór środków i metod sprzyjał osiągnięciu celów? |
TAK NIE |
|
7 |
Czy uczniowie byli aktywni? |
TAK NIE |
|
8 |
Czy dobór ćwiczeń, zadań wpływał we właściwy sposób na aktywność uczniów? |
TAK NIE |
|
9 |
Czy dobór zadań, zakres materiału podawczego i wymagań był indywidualizowany? |
TAK NIE |
|
10 |
Czy nauczyciel stosował zasadę stopniowania trudności? |
TAK NIE |
|
11 |
Czy organizacja czasem była właściwa?? |
TAK NIE |
|
12 |
Czy nauczyciel wcześniej określił zasady oceniania i je zastosował? |
TAK NIE |
|
13 |
Czy praca domowa wynikała z przebiegu lekcji? |
TAK NIE |
|
14 |
Czy praca domowa ma wartość utrwalającą? |
TAK NIE |
|
15 |
Czy uczniowie dokonali oceny zajęć? |
TAK NIE |
|
- SAMOOCENA NAUCZYCIELA
UDAŁO MI SIĘ:
- Zainteresować uczniów tematem lekcji: TAK CZĘŚCIOWO NIE
- Zaangażować wszystkich uczniów: TAK CZĘŚCIOWO NIE
- Dostosować stopień trudności do możliwości uczniów: TAK CZĘŚCIOWO NIE
- Dostosować tempo zajęć do możliwości uczniów: TAK CZĘŚCIOWO NIE
- Pobudzić aktywność i samodzielność uczniów: TAK CZĘŚCIOWO NIE
- Pobudzić postawę badawczą uczniów: TAK CZĘŚCIOWO NIE
- Kształtować prawidłowe relacje nauczyciel – uczeń: TAK CZĘŚCIOWO NIE
INNE UWAGI (np. co jest szczególnym sukcesem lekcji)
PODPIS DYREKTORA PODPIS NAUCZYCIELA
Załącznik 2
ARKUSZ OBSERWACJI
Podstawa prawna: § 22 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25.08.2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1658).
1. Nazwa przedszkola, szkoły lub placówki: ............................................................................
2. Imię i nazwisko obserwowanego nauczyciela: .....................................................................
3. Osoba przeprowadzająca obserwację (imię i nazwisko oraz funkcja): .................................
4. Rodzaj obserwowanych zajęć:*
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne - ...............................................................................;
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne:
a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych - ..................................,
b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania - .............................................................................................................;
3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych - .............................................;
4) zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych - ....................;
5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej - ...................;
6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów - ......................................;
7) religia/ etyka;
8) nauka języka mniejszości narodowej lub etnicznej/ języka regionalnego/ nauka własnej historii i kultury - w ramach podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
9) wychowanie do życia w rodzinie;
10) inne zajęcia: ...................................................................................................................
5. Temat obserwowanych zajęć: ...............................................................................................
6. Miejsce przeprowadzenia obserwowanych zajęć: ................................................................
7. Termin obserwacji: ...............................................................................................................
8. Obserwację przeprowadzono jako:
1) działanie planowe;
2) działanie doraźne.
9. Obserwację przeprowadzono w ramach:*
1) ewaluacji wewnętrznej;
2) kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, szkoły lub placówki;
3) diagnozy pracy przedszkola, szkoły lub placówki.
10. Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć: ...........................................
11. Kultura i poprawność języka: ...............................................................................................
12. Pobudzanie inicjatywy uczniów: ..........................................................................................
13. Zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach: .............................................
14. Przestrzeganie porządku pracy: ............................................................................................
1) punktualność: .................................................................................................................
2) pełne wykorzystanie czasu zajęć: ..................................................................................
3) właściwe prowadzenie dokumentacji: ...........................................................................
4) inne: ................................................................................................................................
15. Inne uwagi: ............................................................................................................................
16. Zalecenia: ..............................................................................................................................
......................................................... podpis obserwującego |
|
......................................................... podpis nauczyciela |
* Należy podkreślić właściwe.
ARKUSZ OBSERWACJI LEKCJI załącznik 3
w zakresie prawidłowości organizacji i przebiegu lekcji
Obserwacja lekcji…………………… w klasie ………………………………………..……. Imię i nazwisko nauczyciela ………………………………………………………………… Data, dzień tygodnia …………………………………………………………………………. Temat lekcji …………………………………………………………………………………... Tygodniowy plan lekcji dla klasy ……………………………………………………….……
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zalecenie: Zaleca się uwzględniać w planie zajęć dydaktyczno-wychowawczych potrzeby równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia, zgodnie z § 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Liczba uczniów ogółem w klasie: …………. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Nauczyciel sprawdził obecność uczniów na lekcji: Tak Nie 3. Liczba uczniów obecnych na lekcji: …………….. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zalecenie: Zaleca się prowadzić dzienniki lekcyjne, zgodnie z § 8 ust.3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U.2017.1646) oraz zgodnie z § 10 ust.3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U.2014.1170 ze zm.) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Nauczyciel sprawdził pracę domową uczniów: Tak Nie (W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy podać wyjaśnienia nauczyciela) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wyjaśnienia nauczyciela: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Nauczyciel ocenił pracę domową uczniów: Tak Nie Nie dotyczy (W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie dotyczy” należy podać wyjaśnienia nauczyciela) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wyjaśnienia nauczyciela
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Lekcja przeprowadzona była w pracowni …………………..: Tak Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. W sali lekcyjnej zapewnione były odpowiednie warunki higieniczno-sanitarne: Tak Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zalecenie: Zaleca się dostosowanie warunków higieniczno-sanitarnych w pomieszczeniach szkoły zgodnie z § 2 i § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U.2003.6.69 z późn. zm.) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Uczniowie poznali cele lekcji: Tak, nauczyciel przedstawił cele lekcji Tak, uczniowie samodzielnie sformułowali cele lekcji Tak, nauczyciel stworzył warunki do odkrycia celów lekcji przez uczniów Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Nauczyciel podał uczniom temat lekcji: Tak Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10.Nauczyciel podał uczniom zakres wprowadzanego materiału: Tak Nie (W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy podać wyjaśnienia nauczyciela)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. Nauczyciel wykorzystywał pomoce dydaktyczne: Tak Nie Nie dotyczy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Tak” należy wymienić jakie pomoce i w jakim zakresie)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. Nauczyciel korzystał w czasie lekcji z:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. Nauczyciel stosował w czasie lekcji techniki informacyjno-komunikacyjne: Tak Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Tak” należy wymienić jakie)
(W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy podać wyjaśnienia nauczyciela) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14.W czasie lekcji nauczyciel stosował metody i formy pracy: wykład praca w grupach/parach praca indywidualna dyskusja z uczniami samodzielne rozwiązywanie zadania przez uczniów po zaprezentowaniu sposobu rozwiązania na tablicy omawianie sposobu uzyskanego rozwiązania test kartkówka odpytywanie ucznia przy tablicy inne (proszę wymienić, jakie) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. Podczas lekcji wprowadzono nowe zagadnienia: Tak Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi obserwującego lekcję/wyjaśnienia nauczyciela ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zalecenie: Zaleca się stosować warunki i sposoby realizacji nauczania matematyki opisane w podstawie programowej dla danego poziomu edukacyjnego oraz realizować zawarte tam ogólne cele kształcenia, a także kształtować najważniejsze umiejętności zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej …(Dz.U.2017.356) oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi obserwującego lekcję w przypadku wydania zalecenia: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. Nauczyciel zindywidualizował sposób nauczania, dostosowując poziom trudności zadań odpowiednio do możliwości percepcyjnych uczniów, w tym wynikających z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej: Tak Nie (w przypadku zaznaczenia odpowiedzi Tak, proszę zaznaczyć poniżej wybrane odpowiedzi)
stosował zróżnicowane metody, formy pracy, środki dydaktyczne, uwzględniając zróżnicowane style uczenia się uczniów (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy), różnicował zakres materiału, rodzaj zadań i stopień ich trudności, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości uczniów, ich uzdolnienia i zainteresowania, respektował zróżnicowane tempo pracy uczniów, uwzględniał zalecenia zawarte w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej, wspomagał indywidualnie uczniów podczas wykonywania zadań na lekcji, każdemu uczniowi stwarzał okazję do odniesienia sukcesu (na miarę jego możliwości), przydzielał uczniów do grup w sposób zamierzony, bądź łącząc celowo w grupy uczniów o różnych preferencjach, uwzględniał specyficzne trudności uczniów wynikające z dysleksji, dysgrafii, dysortografii i dyskalkulii, stosował różne strategie motywowania i wyzwalania aktywności uczniów (jednych wspierał, od innych „wymagał” więcej), różnicował sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności (prace pisemne, wypowiedzi ustne, działania praktyczne), różnicował kryteria oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów, uwzględniał czynniki wewnętrzne (nastrój, napięcie emocjonalne, zmęczenie) mające wpływ na przebieg i wyniki uczenia się, monitorował angażowanie się w zajęcia, sposób wykonywania zadań, nabywanie wiedzy i umiejętności przez każdego ucznia, każdemu uczniowi udzielał kształtującej informacji zwrotnej, inne (jakie?) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zalecenie: Zaleca się zindywidualizować sposób nauczania, dostosowując poziom trudności zadań odpowiednio do możliwości percepcyjnych uczniów, w tym wynikających z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. Nauczyciel stworzył możliwość indywidualnej pracy uczniów: Tak Nie (jeżeli zaznaczono odpowiedź Tak, należy wskazać z jakimi efektami,
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… w przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy wpisać wyjaśnienia nauczyciela)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18. Nauczyciel stworzył możliwość pracy zespołowej: Tak Nie (jeśli zaznaczono odpowiedź Tak, należy wskazać z jakimi efektami, w przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy wpisać wyjaśnienia nauczyciela)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19. Nauczyciel stworzył uczniom równe szanse udziału w lekcji: Tak Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20. Jaka była aktywność uczniów w czasie lekcji?
˄ - uczeń został poproszony do odpowiedzi ˅ - uczeń zgłosił się do odpowiedzi |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21. W czasie lekcji nauczyciel odwoływał się do pozaszkolnych doświadczeń uczniów: Tak Nie (jeżeli zaznaczono odpowiedź Tak, proszę odpowiedzieć na pytanie 22) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22. W jaki sposób uczniowie mieli możliwość odwołania się do innych, niż szkolne doświadczeń?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23. Czy i w jaki sposób oceniano pracę uczniów podczas lekcji?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24. Nauczyciel stosował obiektywne kryteria oceniania uczniów: Tak Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25. Nauczyciel w ramach oceniania wewnątrzszkolnego: - informował ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie Tak Nie - udzielał uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć Tak Nie - udzielał wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju Tak Nie - motywował ucznia do dalszych postępów w nauce Tak Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zalecenie: Zaleca się oceniać osiągnięcia edukacyjne ucznia zgodnie z art. 44b ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.2016.1943). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26. Uczniowie mieli możliwość dokonania samooceny: Tak Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27. Lekcja została przez nauczyciela podsumowana: Tak Nie (w przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy wpisać wyjaśnienia nauczyciela) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28. Nauczyciel zadał pracę domową utrwalającą nowe treści poznane na lekcji: Tak Nie (w przypadku zaznaczenia odpowiedzi „Nie” należy wpisać wyjaśnienia nauczyciela) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29. Główne cele lekcji zostały osiągnięte: Tak, w całości Tak, częściowo Nie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30. Cele lekcji wiązały się z celami i treściami określonymi w przyjętym programie nauczania i podstawie programowej: Tak Nie
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zalecenie: Zaleca się stosować warunki i sposoby realizacji nauczania matematyki opisane w podstawie programowej dla danego poziomu edukacyjnego oraz realizować zawarte tam ogólne cele kształcenia, a także kształtować najważniejsze umiejętności zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej …(Dz.U.2017.356) oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spostrzeżenia kontrolującego
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………… . |
…………………………………… ………………………………..………
(Podpis kontrolującego, miejscowość i data) (Podpis dyrektora, miejscowość i data)
KARTA OBSERWACYJNA – DYŻURY NAUCZYCIELSKIE Załącznik 4
Imię i nazwisko nauczyciela |
|
Imię i nazwisko obserwującego |
|
Data obserwacji, czas trwania przerwy |
|
Określić część korytarza/boiska (przy toalecie dla dziewcząt, przy toalecie dla chłopców, na środku korytarza, w szatni, na szkolnym boisku) |
|
CELE OBSERWACJI
- Rzetelne wywiązywanie się z obowiązków.
- Bezpieczeństwo uczniów – reakcja nauczyciela (inicjatywa, postawa, efektywność), szybkość i adekwatność reakcji.
- Sposób rozwiązywania problemów.
KRYTERIA OBSERWACJI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZALECENIA:
DATA |
PODPIS NAUCZYCIELA |
PODPIS PROWADZĄCEGO OBSERWACJĘ |
|
|
|
…………………………………………………………………………………………………………